Profile
Abstract
Susanne Riegler is Professor of Elementary German Didactics at the University of Leipzig. She researches and teaches on issues of basic and advanced literacy and orthography acquisition, on language reflection and grammar teaching, and on language-related aspects of children's and young people's literature. She is currently particularly interested in researching and developing teacher professionalism for teaching spelling at the primary level.
Professional career
- 09/2003 - 08/2004
Teacher at an elementary school in Nuremberg - 09/2004 - 09/2007
Teacher for special tasks at the Institute for German Language and Literature and its Didactics at the University of Education Heidelberg - 10/2007 - 09/2008
Junior professor for elementary school pedagogy/German at the University of Potsdam - 10/2008 - 03/2011
Academic Assistant at the Institute for Language and Literature/Department of German at the University of Education Schwäbisch Gmünd (from October 2010 on leave of absence for a substitute professorship at the University of Leipzig) - since 04/2011
Professor of German Elementary School Didactics at the University of Leipzig
Education
- 10/1993 - 01/1999
Studies for the teaching profession at elementary schools at the universities of Würzburg and Erlangen-Nuremberg - 01/1999
First state examination for the teaching profession at elementary schools - 09/1999 - 09/2001
Preparatory service for the teaching profession at elementary schools (traineeship) - 09/2001
Second state examination for the teaching profession at elementary schools - 10/2000 - 09/2002
Doctoral studies in Didactics of German Language and Literature at the University of Erlangen-Nuremberg, supported by a scholarship of the Erika Giehrl Foundation - 01/2006
Doctoral thesis on "Thinking about language with children - a historical-critical, systematic and empirical study of language reflection in elementary school"
Research Focuses:
- Written language and orthography acquisition
- Language reflection and grammar teaching
- Language in children's literature and media
- Processes in the acquisition of writing by bilingual German-French primary school children. An empirical longitudinal study on the influence of the first-writing system on second-writing acquisitionRiegler, SusanneDuration: 01/2020 – 01/2024Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
- Rechtschreibunterricht aus Lehrersicht. Eine qualitative Studie zu Vorstellungen und Orientierungen von Primarlehrpersonen zum Rechtschreiblernen in der Grundschule (Arbeitstitel)Riegler, SusanneDuration: 07/2018 – 08/2024Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
- Practices of practicing in spelling classesSchmidt-Drechsler, RominaDuration: 09/2020 – 12/2024Funded by: Haushaltsmittel (TG51, Overhead)Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
- Professionelle Kompetenzen und Unterrichtshandeln von Primarlehrpersonen im Lernbereich Rechtschreibung. Eine ländervergleichende Studie (CH/D)Riegler, SusanneDuration: 08/2017 – 07/2020Funded by: DFG Deutsche ForschungsgemeinschaftInvolved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
- Schmidt-Drechsler, R.; Riegler, S.Zwischen Lerngelegenheit und Bewährungsprobe. Zur Praxis des Übens im Rechtschreibunterricht der PrimarstufeIn: Heins, J.; Kleinschmidt-Schinke, K.; Wieser, D.; Wiesner, E. (Eds.)Üben: Theoretische und empirische Perspektiven in der Deutschdidaktik . 2022. pp. 35–54.
- Riegler, S.; Wiprächtiger-Geppert, M.; Kusche, D.; Schurig, M.Wie professionelles Wissen und gegenstandsbezogene Sachstruktur die Qualität von Rechtschreibunterricht beeinflussenZeitschrift für sprachlich-literarisches Lernen und Deutschdidaktik (SLLD-Z). 2022. pp. 1–25.
- Riegler, S.Sprachliche Akkommodation im Kindersachbuch. Eine vergleichende Analyse der syntaktischen Komplexität in Sachtexten für Kinder und Erwachsenekjl&m. 2023. pp. 11–18.
- Riegler, S.; Isler, D.Der Beitrag der Tafel zum Vollzug von Rechtschreibunterricht. Eine videobasierte Fallstudie aus praxistheoretischer SichtIn: Kruse, N.; Reichardt, A.; Riegler, S. (Eds.)Materialität des Schrifterwerbs. Herausforderungen für die Forschung zum Lesen- und Schreibenlernen. Berlin: Erich Schmidt. 2021. pp. 169–188.
- Kruse, N.; Reichardt, A.; Riegler, S. (Eds.)Materialität des Schrifterwerbs. Herausforderungen für die Forschung zum Lesen- und SchreibenlernenBerlin: Erich Schmidt. 2021.
- Grundschuldidaktik DeutschProzesse beim Schrifterwerb bilingual deutsch-französischer GrundschulkinderStart Date of Collaboration: 01/10/2020External participating organisations: Universität LuxemburgInvolved persons: Riegler, Susanne; Lorenz, Anne
- Grundschuldidaktik DeutschProfessionelle Kompetenzen und Unterrichtshandeln von Primarlehrpersonen im Lernbereich RechtschreibenStart Date of Collaboration: 01/01/2014External participating organisations: Pädagogische Hochschule der FH Nordwestschweiz (Liestal, Switzerland)Involved persons: Riegler, Susanne; Wiprächtiger-Geppert, Maja
Teaching focus:
- Basic questions of the didactics of elementary school German
- Acquisition of written language and advanced reading and writing
- Support for reading and spelling difficulties
- Language reflection and grammar teaching
Research fields
Education, educational sciences, Pedagogy
Specializations
- Schriftsprach- und Orthographieerwerb
- Sprachreflexion und Grammatikunterricht
- Professions- und Professionalisierungsforschung
Contact for media inquiries
Phone: +49 341 97-31491