Profile
Abstract
Dr. Katrin Gottlebe is a psychologist and currently working as a research fellow at the Faculty of Education at Leipzig University. She holds a doctoral degree in Medical Sciences (doctoral thesis on effectiveness of community facilitator training in relation to depression and suicidal behavior).
She is currently undertakting research in the areas of assessment literacy in teachers and pre-service teachers as well as computer-based assessment for school practice.
She teaches in educational psychology, especially in educational assessment, counselling and academic training/assistance.
Professional career
- since 09/2014
research fellow, Institute of Educational Sciences, Leipzig University - since 01/2020
Lecturer for M.A. School Development in Line with Teaching of Democratic Principles and Social Skills (Freie Universität Berlin) - 01/2008 - 12/2013
research fellow, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Leipzig University - 01/2013 - 12/2013
psychotherapist in training, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Leipzig University - 08/2005 - 12/2007
research fellow, Institute of Clinical Psychology and Psychotherapy, TU Dresden - 02/2005 - 07/2005
research assistant, Institute of Educational Psychology, Leipzig University
Education
- 09/2014
Doctoral degree in medical sciences (Dr. rer. med.), Medical Faculty of Leipzig University, "Changes in attitudes and knowledge by training community facilitator in relation to depression and suicidal behaviour" - since 03/2009
Postgraduate training in Psychological Psychotherapy (CBT) - 10/1999 - 02/2005
Degree in psychology, Leipzig University (diploma)
Panel Memberships
- since 10/2016
Member of the faculty council
My main research focus is assessment literacy in teachers and pre-service teachers and (computer-based) assessment for school practice.
osf.io/3x94p
- Using digital media to train assessment literacyLatzko, BrigitteDuration: 03/2020 – 12/2023Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und ForschungInvolved organisational units of Leipzig University: Psychologie in Schule und Unterricht; Fachdidaktik Geschichte; Didaktik des Englischen als Fremdsprache; Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik; Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation; Medienkompetenz und Aneignungsforschung; Fakultät für Mathematik und Informatik; Institut für Biologie; Zentrum für Lehrerbildung und Schulforschung (ZLS)
- Assessment literacy in teachers and pre-service teachersGottlebe, KatrinDuration: 04/2017 – ongoingInvolved organisational units of Leipzig University: Psychologie in Schule und Unterricht
- ILeA plus Deutsch - Erstellung, Erprobung und Normierung von digitalisierten Aufgabenpaketen zur lernprozessbegleitenden Diagnostik und Förderung im Fach Deutsch in der Grundschule für das Land BrandenburgLiebers, KatrinDuration: 06/2016 – 06/2020Funded by: Ministerien anderer Bundesländer (ohne Sachsen)Involved organisational units of Leipzig University: Schulpädagogik des Primarbereichs; Psychologie in Schule und Unterricht
- Assessment of Learning for the transition to secondary school (pilot)Latzko, BrigitteDuration: 06/2022 – 06/2023Involved organisational units of Leipzig University: Psychologie in Schule und Unterricht
- School in times of Corona - Achievement of German primary school pupilsGottlebe, KatrinDuration: 01/2022 – 12/2022Involved organisational units of Leipzig University: Psychologie in Schule und Unterricht
- Latzko, B.; Gottlebe, K.Der Nutzen der pädagogisch-psychologischen Diagnostik für eine diversitätssensitive und inklusive, pädagogische Praxis.In: Kramer, K.; Hoyer, B. (Eds.)"Individuell Fördern" - wissenschaftlicher Hintergrund sowie Ansatzpunkte aus und für die Praxis. Erlangen: FAU Press. 2022. pp. 43–67.ISBN: 978-3-96147-601-5
- Gottlebe, K.; Dietrich, S.; Berger, I.; Angersbach, C.; Latzko, B.Diagnostische Praxis digital gestalten – digitale Kompetenzen von Lehrpersonen für die Gestaltung eines lernwirksamen UnterrichtsIn: Ganguin, S.; Tiemann, H.; Glück, C.; Förster, A. (Eds.)Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung - Praxis digital gestalten. Wiesbaden: Springer VS. 2023. pp. 71–90.ISBN: 365841636X
- Gottlebe, K.; Berger, I.; Latzko, B.Kompetenzbereich Beurteilen – digitalisierungsbezogene diagnostische Kompetenzen für einen lernwirksamen UnterrichtIn: Ganguin, S.; Nickel, J.; Baberowski, D.; Berger, I.; Bergner, N.; Funke, M.; Glück, C.; Gottlebe, K.; Haubold, R.; Latzko, B.; Seever, F.; Stiehler, C.; Tiemann, H.; Wirths, H.; Wollmann, K.; Zabel, J. (Eds.)DiKoLiS: Digitalisierungsbezogene Kompetenzen für die Lehrer:innenbildung in Sachsen - Ein Kompetenzkatalog. 2023.
- Gottlebe, K.; Dietrich, S.; Latzko, B.Psychometrische Qualität der Aufgabenpakete und NormierungILeA plus Handbuch für Lehrerinnen und Lehrer - Teil II Deutsch (3. ergänzte Auflage). Ludwigsfelde-Struveshof: 2020. pp. II-89–II-104.ISBN: 978-3-944541-51-8
- Assessment literacy for teachers
- Counselling in the school context
- Diagnostics of giftedness
- Social-emotional competences in the school context
-
Educational Assessment, Treatment/Intervention, Counseling
-
Supervision of final theses
Research fields
Psychology
Contact for media inquiries
Phone: +49 341 97-31272