Julika Sasaki

Julika Sasaki

Lecturer (LfbA)

Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der Sozialwissenschaften
Haus 3
Marschnerstraße 31, Room 033
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97 - 31473
Fax: +49 341 97 - 31459

Abstract

Julika Sasaki (they/them) is Lecturer in Primary Didactics of the Social Sciences at the University of Leipzig. After studying to become a primary school teacher (Grundschullehramt) and gaining many years of experience in out-of-school educational work, they started their doctoral thesis on the intersectional analysis of gender and race discourses in primary school textbooks. The focus on power-critical and discrimination-sensitive approaches in the context of teaching is also reflected in their current teaching activities.

Professional career

  • since 03/2021
  • 09/2018 - 02/2021
  • 09/2018 - 01/2021
  • 09/2014 - 07/2018

Education

  • 10/2013 - 03/2018
  • Labour and Occupation as Topics in Primary School. Research study.
    Baumgardt, Iris
    Duration: 01/2020 – 07/2020
    Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung
    Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der Sozialwissenschaften
    show details

more projects

  • Sasaki, J.
    Inter*geschlechtlichkeit im Sachunterricht
    In: Kleinert, A. C.; Palenberg, A.; Froböse, C.; Ebert, J.; Gerlach, M.; Ullmann, H.; Veenker, J.; Dill, K. (Eds.)
    Interdisziplinäre Beiträge zur Geschlechterforschung. Repräsentationen, Positionen, Perspektiven.. Leverkusen: Barbara Budrich. 2021. pp. 173–188.
    show details
  • Sasaki, J.
    Rassismuskritik
    In: Lange, D.; Baumgardt, I. (Eds.)
    Young Citizens. Handbuch politische Bildung in der Grundschule.. Berlin: Bundeszentrale für politische Bildung. 2022. pp. 358–364.
    show details
  • Sasaki, J.
    Geschlecht
    In: Baumgardt, I.; Lange, D. (Eds.)
    Young Citizens. Handbuch politische Bildung in der Grundschule.. Berlin: Bundeszentrale für politische Bildung. 2022. pp. 299–305.
    show details
  • Sasaki, J.
    Das dritte Geschlecht? Intergeschlechtlichkeit im Sachunterricht thematisieren.
    Grundschulunterricht Sachunterricht. 2020. 67 (2). pp. 23–27.
    show details

more publications