In this research project we try to clarify which factors promote cheating at school and would like to point out implications for teachers in dealing with cheating at school.
Cheating is not only considered 'immoral', but also has an impact on learning and learning assessments. It is related to a wide range of individual and contextual factors, e.g. test anxiety, moral (development), teacher engagement or prevailing class norms.
The differential psychological analysis of cheating in school investigates the relationship between cheating and personal variables, such as learning and achievement goal orientation or the students' academic ability self-concept.
The results can be used by teachers as starting points for dealing with cheating. This could serve to design learning environments in such a way that cheating becomes less likely.
- Ebert, N. & Möller, A.-M. (2018).
Why do students cheat? (Posterbeitrag).
Poster präsentiert auf dem Dies Academicus, Leipzig. [Prämiert mit dem Dies-Award 2018] - Latzko, B. & Fischer, A. (2016).
Mogeln in der Schule. Schulische Konvention oder moralischer Regelübertritt?.
Buchen, H.; Horster, L. & Rolff, H.-G. (Hrsg.): Schulleitung und Schulentwicklung (Loseblatt). Stuttgart: Dr. Josef Raabe Verlags-GmbH, E 2.90, 78. - Latzko, B. & Fischer, A. (2016, September).
Abschreiben lassen – prosozial oder unmoralisch?
Beitrag zur Arbeitsgruppe Beziehungen zwischen sozialen Faktoren und Leistungsmaßen im Schulalltag -- Anspruch oder Wirklichkeit? auf dem 50. Kongress der DGPs, 2016, Leipzig - Latzko, B., Arbatschat, M., Dietrich, S., Fischer, A. & Nesterko, Y. (2013, Juli).
Mogeln in der Schule - (K)ein Kavaliersdelikt?
Eingeladener Gastvortrag im Rahmen der Ausstellung „Bloß nicht erwischen lassen! Spickzettel – Die verborgene Seite der Schule“ im Schulmuseum Leipzig am 10. Juli 2013.